A formabontó török filmrendező, Ferzan Özpetek

Ha Törökország, sokaknak a filmek helyett inkább a sorozatok jutnak az eszükbe, amikben dúl a szerelem és a szenvedély. Azonban a törököknek van egy igen híres és sikeres filmrendezőjük is, Ferzan Özpetek filmjei igen formabontóak és gyakran olyan témákhoz nyúl, amikhez kevesen mernek.

Ferzan Özpetek első játékfilmjével nagy nemzetközi sikert aratott. Műveinek visszatérő alaphelyzete, hogy érzelmi válságban lévő hősei találkoznak egy számukra új, ismeretlen életformával vagy kultúrával, s ez megváltoztatja addigi életüket. Valamennyi saját filmje esetében a forgatókönyv megírásában is részt vett. Hazánkban bemutatott alkotásainak szűk, de lelkes rajongótábora van.

Özpetek 17 éves korában hagyta el hazáját, hogy a római La Sapienza Egyetemen tanuljon. Később a híres Silvio D’Amico Színházművészeti Akadémián rendezést tanult, ugyancsak Rómában. Szakmai pályafutását rendezőasszisztensként kezdte olyan alkotók mellett, mint Massimo Troisi. Ferzan Özpetek azóta is Olaszországban él, sőt még az olasz állampolgárságot is felvette.

Jelenet a Törökfürdő című filmből.

1997-ben forgatta első saját filmjét, a nagy nemzetközi sikert aratott Törökfürdőt. A két főszereplő, Francesco (Alessandro Gassman) és Marta (Francesca d’Aloja) válságba került kapcsolatán keresztül Özpetek valójában a túl gyakorlatias, a mindennapi lét taposómalmába fásult nyugati világot állítja szembe a Kelet hangulatokra, illatokra, ízekre, finom érzékiségre épülő légies világával, ahol az idő múlása is egészen más értelmet nyer. Ugyancsak két világ, a végnapjait élő Oszmán Birodalom és az európai kultúra drámai találkozását idézi fel Az utolsó hárem (1999). A Tudatlan tündérek (2001) hősnője férje halála után véletlenül szerez tudomást az elhunyt titkos életéről, s fokozatosan megismerkedik egy kis homoszexuális közösség kezdetben szokatlan, ám szereteten, megbecsülésen és egymásra való odafigyelésen alapuló világával. (A homoszexualitás mint téma gyakori motívum Özpetek munkáiban, hiszen maga a rendező is homoszexuális.) Ezzel a filmmel egyébként a rendező egy Arany-Medve díjat is nyert.

Az utolsó hárem című film az Oszmán Birodalom bukása idején játszódik.

Ferzan Özpetek tehát gyakran nyúl olyan témákhoz, melyekről korántsem sokan szoktak beszélni, nem beszélve a kultúrák szembenállásával és az emberi történetekről, szerelmekről. A török rendező filmjeit mi is vetítettük a Balkáni Filmklub keretei között és a későbbiek során is biztosan fogjuk.

 

 

Facebooktwitterpinterestlinkedintumblrmail
rss

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük