Útibeszámoló: Bosznia 2019

Augusztus elején vágtunk neki lelkes társainkkal, hogy felfedezzük Bosznia-Hercegovina különleges hangulatát.
A délelőtti landolást követően villámgyorsan elfoglaltuk belvárosi modern szálláshelyünket és míg a társaság egy része a bazárba vetette magát, a többiek a nemrég újranyitott lanovkával mentek fel a Trebevics-hegyre, hogy felkutassák az 1984-es téli olimpiai játékok megmaradt emlékeit… és a hideg sört árusítókat 🙂

Az este már újra együtt volt a csapat – egy óvárosi hangulatos vendéglőben fogyasztottuk el helyi fogásokból álló vacsoránkat.

Másnap egy helyi kávéval és szarajevói városnézéssel indult a nap – az impozáns városháza történetét ismerhettük meg, a fotótárlat révén pedig betekintést nyújthattunk a város múltjába,
Sétánk során felkerestük a rézművesek utcáját, megnézhettük, hogyan is készül az igazi burek, megcsodálhattuk a kézzel szőtt szőnyegeket, egyedi lámpákat és számos más különlegességet a bazárban. Megnéztük, milyen is volt régen egy karavánszeráj és hol húzódik a keleti és nyugati kultúra határvonala a városban.
Szarajevó egy különleges hely, ahol mind a négy világvallás képviselve van, ráadásul a vallási helyek egymástól alig pár méterre helyezkednek el. A sétánk során felfedezhettük Szarajevó rózsáit és természetesen nem maradhatott ki az a hely, ahol megölték az Osztrák-Magyar Monarchia trónörökösét, Ferenc Ferdinándot és feleségét, Zsófiát – kirobbantva ezzel az első világháborút.
Délután még felmentünk a Sárga erődhöz, hogy megcsodáljuk a városra nyíló panorámát és az útmenti sírhelyeket látva elmerengjünk a múlton. Bosznia 500 éven át volt török uralom alatt, ami rányomta bélyegét a jelenre is.
Sokan nem tudják, hogy a bosnyák délszláv nép, melynek egy része a török korszak alatt (adókedvezményért és előjogokért) áttért a pravoszláv vallásról a muszlimra!

Harmadnap Hercegovináé volt a főszerep. Különbusszal vágtunk neki a varázslatos Neretva mentén haladva a túrának, melynek első állomása az egyedülálló 16. századi derviskolostor Blagajban volt. Még sokáig elidőztünk volna a Buna forrásánál, de várt minket Mostar.
Szerencsére remek időt fogtunk ki, kevés turistával, így mindenki kiélvezhette at óváros hangulatát, az Öreg-hídról ugrók látványát, sőt fürdésre is volt lehetőség.

Túránk negyedik napja a különlegességekről szólt, így a napot a bosnyák piramisok völgyében kezdtük. A még felfedezés alatt álló terület feltárása számos kérdést vet fel, ám a hely varázslatossága vitathatatlan. Az energetizáló hatást sokan átélhették és lélekben megfiatalodva jöttünk elő a járatokból, hogy utunkat a Csontváry által is megfestett Jajce felé vegyük. A vízesés látványa mindenkit magával ragadott, így feltöltődve folytattuk túránkat az ősi főváros, Travnik felé. A Nobel-díjas Ivo Andric szülőháza mellett az egyedülálló Festett mecset volt a célpontunk, no meg egy kávézás az árnyas fák alatt.

Az este folyamán még sikerült beszerezni az ajándékokat, hogy egy reggeli kávét és bureket követően élményekkel telítve induljunk hazafele.