Csődeljárást kért maga ellen hétfőn az Adria Airways szlovén légitársaság, amely törölte az összes járatát. A cég legalább 60 millió eurós tartozást halmozott fel, de az állam nem akarja átvállalni az adósságát.
A szlovén Banki Vagyonkezelő Társaság (BAMC) és a Szlovén Állami Vagyonkezelő Holding (SSH) az elmúlt napokban kivizsgálta a társaságot, és arra a következtetésre jutott, hogy az Adria Airwaysnek sokkal nagyobb a vesztesége a vártnál.
Zdravko Pocivalsek gazdasági miniszter szerint állam részéről felelőtlen lépés volna az állampolgárokkal és a költségvetéssel szemben átvállalni a légitársaság adósságát.
Pocivalsek szerint két megoldás lehetséges. Az egyik, hogy a piacra, vagyis a keresletre és a kínálatra hagyják a megoldást. Ez azonban hónapokat vehet igénybe, és nem garantált az sem, hogy a járatokat visszaállítják, ez pedig káros lehet Szlovénia gazdaságára nézve. Utalt arra is, hogy a Lufthansa német nemzeti légitársasággal és a ljubljanai Fraport repülőtér üzemeltetőjével folytatott tárgyalások ugyanakkor lehetővé tehetik, hogy az Adria Airways járatai körülbelül felét újraindítsák.
Második lehetőségként említette, hogy az állam új légitársaságot hoz létre. A kormány vizsgálja ezt a forgatókönyvet, ám ennek végrehajtása is hónapokba telhet. Egy ilyen projekt csak a Lufthansával kötött határozott megállapodás alapján lehetséges. Először üzleti tervet kell kidolgozni, majd össze kell hangolni a német légitársasággal, Európa legnagyobb légi szállítójával és az Adria Airways fő partnerével – magyarázta.
Az Adria Airways pénzügyi gondjairól régóta cikkezik a szlovén sajtó. A légitársaság 2013-ban került fel a privatizálandó szlovén állami vállalatok listájára, mert pénzügyi nehézségekkel küzdött. Stratégiai partnert azonban többszöri próbálkozás után sem sikerült találni a cég számára.
A német 4K Invest befektetési alap 2016-ban vette meg a vállalatot, a felvásárlást követően pedig eladta a légitársaság összes gépét, és jelenleg bérli azokat. Az Adria Airways flottájában 21 repülőgép található, 558 alkalmazottal rendelkezik, és 2018-ban 1,23 millió utast szállított. Média jelentések szerint a vállalat 60 millió euró tartozást halmozott fel a beszállítók felé.
A szlovén kormány 2021-ig nem nyújthat pénzügyi mentőövet a vállalatnak, mert a cég 2011-ben már kapott állami támogatást, és az európai uniós előírások szerint a szlovén állam tíz évig nem nyújthat újabb segítséget a cégnek.