Nyugat-Szerbiában jártunk, ahol utaztunk a Sargani nyolcas vonaton, ellátogattunk Zlatiborba és a Kusturica faluba, megannyi kalandban részesültünk a Szerbia Magyarul (Alpha Travel See) szervezésében a Zlatibori és Szerb Turisztikai Hivatal támogatásával.

Szerbia kapcsán az emberek sok mindenre gondolhatnak, de valószínűleg az ország nyugati része nem lesz köztük. Például tudtátok, hogy Szerbia a világ egyik legnagyobb málnaexportőre és ebben a térségben termesztik? A nyugat-szerbiai vidék emellett számos érdekességgel és szépséggel rendelkezik, nem érdemes kihagyni.

Utunk Budapestről indult, először a Belgrád melletti Avala-tornyot néztük meg, amit 2010-ben adták át, miután 1999-ben a NATO-bombázások következtében megsemmisült. A TV-toronyként is funkcionáló 204 méter magas építményből remek kilátás nyílik a városra. A ködös idő ellenére azért kitudtuk szúrni a Szent Száva templomot a távolban. Mivel gyorsan meg is éheztünk a magasban, megálltunk ebédelni a főváros bohém-negyedében, A Skadarlija-ban. Ez a terület volt korábban a művészek otthona, ma pedig itt találhatóak az ország legnagyobb múltra visszatekintő és legjobb éttermei, melyeknek igazán érdekes neveik vannak. Az “Ima Dana” (Vannak Napok) étterem nagy múltja mellett, a jelen is csodás: remek ételek, élőzene és kedves kiszolgálás. Ekkor érezte igazán az ember, hogy megérkezett Szerbiába!

Belgrád után Zlatibor felé vettük az irányt. A kisváros mindennel rendelkezik ami a pihenéshez szükséges: hangulatos belváros éttermekkel, vendéglőkkel, gyönyörű természet hegyekkel és finom ételek, italok. Ráadásul a síelni vágyóknak is tökéletes hely, főleg akkor ha elkészül a felvonó, amivel a síközpont már a belvárosból is elérhető lesz.

A második napon a Mokra Gora hegységbe látogattunk, ahol először a Bela Voda nevű forrásból ittunk. Úgy tartják, hogy a víz a szem és gyomorproblémák ellen is jótékonnyal hatással bír. Ezután jött az általunk legjobban várt program, ellátogatunk a Kusturica faluba! A Drvengrad nevet viselő faházakat a híres balkáni filmrendező Emir Kusturica építtette, amikor itt forgatták “Az élet egy csoda” című filmet. A falu visszaidézi a régi idők hangulatát, messze a város zajától, tiszta és friss levegővel a kis fából épült házakkal, melyeket színes minták díszítik. Étterem, apartmanok, helyi árusok, kisboltok találhatók itt, így mindenkinek ajánljuk, aki szeretne kikapcsolódni a természet lágy ölén.

Hallottatok már a Sargani nyolcasról? Valószínűleg nem. Ez egy olyan vonat, mely egy 8-ast leírva közlekedik naponta párszor. Egy teljes kör megállókkal egybekötve kb 3 óra. Csodás kilátás, gyönyörű természet vett körbe minket, közben természetesen szólt a szerb muzsika is. Ellátogatunk “Az élet egy csoda” film egyik helyszínére is, a vasútállomásra.

A harmadik napra is számos érdekes program maradt. A Sztopitya (Stopića) barlanggal kezdtük, ami Szerbia egyik legnagyobb barlangja csodás vízeséssel és furcsa fürdőszerű képződményekkel, mely a megvilágítás miatt folyamatosan változtatja színét. Nem érdemes kihagyni a barlangot, ha az ember Nyugat-Szerbiában jár. Ezután a Szirogojno múzeumfaluba, skanzenbe látogattunk, ahol a faházak be voltak rendezve régi tárgyakkal. A település egyébként a szövésről híres, a helyi asszonyok nemzedékek óta szövik gyapjúból készült ruháikat. Gyakran a divatbemutatók állandó kelléke volt, sőt még nyugati vezetők is hordták a meleg gyapjúruhákat. Szirogojnót nem lehetett elhagyni egy finom ebéd elfogyasztása nélkül, az úgynevezett “Zlatibori vonat” jött, mely során betekintést nyerhettünk Szerbia gasztronómiájába! Nem messze innen található a Gostilje-vízesés, ahol egy pár órás sétát érdemes tenni. Tökéletes szabadidős tevékenység!

Nyugat-szerbiai kalandjainkat a piac meglátogatással zártuk, ahol mindenki vásárolhatott kajmakot, mézet, lekvárt vagy rakiját. Zlatibor és az ország nyugati része egy igen színes képet alkot, természeti látnivalóktól kezdve (barlang, vízesés, hegyek) a régi kultúrát őrző faluig nem kihagyva a finom ételeket és a kedves embereket – Nyugat-Szerbia mindennel rendelkezik, ami szem-szájnak ingere.