Az év legmelegebb napját a Balkán kapujában, Pécsen töltöttük, ahol felfedeztük a város törökkori emlékeit, illetve részt vettünk egy balkáni borkóstolón és ebéden.

Augusztus 30-án, a 2020-as év talán legmelegebb napján Pécsre utaztunk olvasóinkkal és minden érdeklődővel. A napot a pécsi zsinagógában kezdtük, amit belülről is megcsodáltunk, majd pedig egy kávé, tízórai szünet után egy profi, helyi idegenvezetővel elkezdtük Pécs városának a felfedezését, melyet a Belvárosi templomban, vagy másnéven Gázi Kászim pasa dzsámijában kezdtük. Megismerkedtünk a város szimbolúmánának történetével, illetve Evlija Cselebi híres török utazó beszámolója alapján felidézhettük, milyen lehetett régen Gázi Kászim pasa dzsámija. A ma templomként működő épület falain még láthatóak több helyen a Korán idézetei, illetve sikerült a régi mecset stílusát visszaállítani.

Pécsi zsinagóga

Pécs főtere a Belvárosi templommal, avagy Gázi Kászim pasa dzsámijával

Gázi Kászim pasa dzsámija belülről

Pécsen egykoron számos mecset állt, ezeknek a helyeire is ellátogatunk, majd a várfal mentén sétálva megnéztünk egy török kút emlékművét és megismerkedtünk a Tettye városrész történetével. Pécs mindig is a történelem során egy vegyes lakosságú város volt, ma is igen jelentős a német és a horvát lakosság száma, de élnek itt szerbek is.

A városnéző túrát Idrisz baba türbéjénél folytattuk, mely a Magyarországon megmaradt két türbe egyike (a másik a budapesti Gül baba). Idrisz baba egy híres gyógyító volt a török korban. A séta következő állomása Jakováli Hasszán pasa dzsámija volt, aminek érdekessége, hogy megmaradt a hozzátartozó minaret is. Szerencsére bejutottunk a mögötte lévő kertbe is, ahol volt idő kicsit felfrissülni a nagy melegben. Majd a pécsi dómhoz látoggatunk, ahol megtekintettük Magyarország első egyetemének romjait és egy virtuális sétát tettünk a középkori Pécsen. A Pécsi séta utolsó állomása Memi pasa fürdője volt, ahol elképzelhettük, milyen lehetett az egykori padlófűtéssel is rendelkező gőzfürdő.

Csapatunk Idrisz baba türbéjénél

Jakováli Hasszán pasa dzsámija

Pécsi dóm

A túra fáradalmait a Balkán Bisztróban pihentük ki, ahol egy balkáni ebéden és borkóstolón vettünk részt. Jobbnál jobb borok voltak, köztük a montenegrói Vranec és számos horvátországi. Megkóstoltuk a fergese-t, az albán lecsót, illetve egy hatalmas grill tállal feltettük az i-re a pontot. A Pécsi balkáni gasztrotúrán résztvevők jóllakottan, tele élményekkel térhettek haza.

Az utazásról készült teljes képgaléria a linkre kattintva érhető el.

A Pécsi balkáni gasztrotúra biztosan máskor is megtartásra kerül, kövesd Facebook oldalunkat vagy írj nekünk e-mailt: balkaninfo.hu@gmail.com